7 oktober 2012, Weet wat je kiest?

Deze dagen, een week voor de gemeenteraadsverkiezingen, is dat aan de orde in België. Voor sommigen is de keuze duidelijk al gemaakt, een traditionele of een nieuwe keuze, sommigen twijfelen en anderen vinden het weinig belangrijk. Dat laatste is spijtig te noemen, want niet overal in de wereld is het mogelijk om een persoonlijke stem uit te brengen. Soms is zelfs niet toegestaan om te denken zoals je wil, of ten minste niet om daar uitdrukking aan te geven. En in heel wat landen ben je niet vrij om een andere godsdienst aan te hangen dan voorgeschreven door de regering of is de druk van de anders gelovigen om je heen zo groot, dat je gezin het op velerlei manieren moet ontgelden of zelfs verjaagd wordt.
Wij bevinden ons hier dus in een comfortabele positie wat die vrijheid betreft.

Dat is een hele rijkdom en die kwam er niet zonder offers en strijd door onze voorouders. Daar mogen wij de Heer dan ook dankbaar voor zijn dat er in ons land mogelijkheden zijn, zowel om je stem uit te brengen als om je kandidaat te stellen. Die mogelijkheden, zelfs al vinden wij ze niet toereikend of altijd te kort schietend, ze zijn een kostbaar goed. Vooral de ouderen onder ons weten dat het zomaar van de ene op de andere dag kan veranderen, het is immers toch minder dan een eeuw geleden dat er twee maal een wereldoorlog uitbrak! Het loont de moeite om waakzaam te zijn over hoe er bestuurd wordt. Daaruit volgt ook dat een stem uitbrengen een zekere verantwoordelijkheid vraagt en minstens een klein onderzoek waard is naar politieke standpunten en programmapunten van partijen en of personen. “Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.” schrijft ook Paulus aan de Tessalonicenzen 5.

Hoewel het niet zo gemakkelijk is om duidelijke informatie te vinden, vele thema’s zijn gemeenschappelijk en alleen in lichtjes gevarieerde omschrijvingen weergegeven. Straks als de stemmen geteld zullen zijn, samenwerkingsverbanden of niet, zal er samengewerkt moeten worden, er zullen ook compromissen gesloten worden…
Gebed is meer dan nodig om een goede stem uit te brengen, om een goed bestuur te krijgen. Een bestuur dat zich inzet om zo rechtvaardig mogelijk te besturen, waar het verdrukken van groepen of zwakkeren geen kans krijgt en waar geen vreemdelingen haat of angst heerst.

Gebed is ook nodig opdat ‘christenen’ die zich willen inzetten een kans krijgen en vooral dat zij zich herinneren wiens naam ze dragen.
“Op die dag komt hij om te worden geprezen door al de zijnen, om te worden geëerd door allen die tot geloof gekomen zijn – ook door u, want u hebt ons getuigenis aangenomen. Daarom bidden wij altijd dat onze God u deze roeping in ere doet houden, dat hij u door zijn kracht de vaste wil geeft het goede te doen en u door uw geloof al het mogelijke tot stand laat brengen. Dan zal door de genade van onze God en van de Heer Jezus Christus de naam van onze Heer Jezus door u geprezen worden, en u door hem.” 2Tessalonicenzen 1:10-12
Dan kunnen wij over hen met Paulus volmondig meezeggen: “Uw gehoorzaamheid is overal bekend geworden; ik ben dus vol blijdschap over u en zou graag zien dat u de wijsheid hebt om het goede te doen en dat u standhoudt tegen het kwaad.” Romeinen 16:19